Sportdrank, houdt je lichaam gezond

Als je sport zal je er vroeg of laat mee te maken krijgen: je hebt dorst. Dorst is een heel normaal
fenomeen. Tijdens het sporten zweet je afvalstoffen uit via je huid, oftewel op deze manier verlies je
(veel) vocht. Je lichaam heeft constant vocht nodig dus zal een seintje geven dat het weer tijd is voor
water. Maar als je echt fanatiek aan sport doen, is het nou duursport, krachtsport of iets anders, dan
heeft je lichaam vaak behoefte aan meer dan alleen vocht.

Te weinig vocht kan zorgen voor vervelende lichaamsklachten. Je sportprestaties worden slechter,
maar je maakt ook kans op spierkrampen, maag- en darmklachten en vermoeidheid. Dit is de
voornaamste reden om te zorgen dat je genoeg drinkt tijdens het bewegen.

Voor sporters kan het ook fijn zijn om naast water ervoor te zorgen dat je glycogeenvoorraad en
elektrolyten aangevuld worden. Daarnaast is het ook handig om een energie boost te kregen voordat
je begint aan die halve marathon. Ben je opzoek naar drinken wat je vochtbalans op peil houdt maar
wat er ook voor zorgt dat je met genoeg energie begint aan je inspanning? Dan is sportdrank het
product voor jou.

 

 

Product voor vocht en voedingsstoffen
Sportdrank is, zoals naam zegt, drinken speciaal gemaakt voor het sporten. Vaak bestaat een
sportdrank uit water, koolhydraten en elektrolyten. Het voorziet je lichaam dus van vocht, maar ook
van energie. Er zijn erg veel verschillende merken en soorten sportdrank te vinden. Zo zijn er allerlei
lekkere smaken op de markt, voor ieder wat wils, en hebben ze ook allemaal hun eigen samenstelling
om zo in bepaalde behoefte te voldoen. Ook al zijn er veel verschillende soorten, het is toch mogelijk
om sportdranken in te verdelen in drie verschillende categorieën.

Drie soorten sportdrank
Om te beginnen met hypotone sportdranken, met maximaal 6 gram koolhydraten per 100 gram
drinken kan je lichaam deze soort drank erg snel opnemen en merk je dus al gauw effect na het
drinken van deze sportdrank. Isotone sportdrank bevat net iets meer koolhydraten. Deze soort kan je
het beste drinken tijdens het sporten. Dan zijn er ook nog de hypertone sportdranken. Deze bevatten
de meeste koolhydraten en geven je eigenlijk de meeste energie maar blijven lang in je maag zitten.
Je lichaam kan ze niet snel en optimaal benutten voor of tijdens het sporten en het zorgt ook nog
eens voor een klotsende buik. Deze is vooral aan te raden voor na het sporten of bijvoorbeeld bij een
duursport die niet al te inspannend is, zoals een lange wandeltocht.